مترو
بیشتر متروهای سریع السیر سه تا 10 واگن دارند و با نیروی الکتریکی کشیده میشود .
نیروی مورد نیاز از طریق ریل سومی که انرژی برق را از کابل های هوائی میگیرد تامین میشود
البته همیشه استثنتائی هم وجود دارد مثل قطارهای زیر زمینی لندن که نیروی حرکتشان را از ریل چهارم میگیرند با برخی دیگر از انواع قطارهایی مترو که با استفاده از موتورهای خطی حرکت میکنند .
حرکت بیشتر قطارها روی پل های فولادی است .
اما برخی از انواع مترو مثل قطارهای شهری مونترال کانادا یا مگزیکوسیتی پایتخت مکزیک با برخی خطوط مترو در پاریس از تایرهای لاستیکی بهره میگیرند . تایرهای لاستیکی در شیب های تند قدرت مانور بیشتری به راننده میدهد و مسافران هم تکان کمتری را احساس میکنند اما مشگل این تایرها بازده اقتصادی پایین شان است البته نسبت به بقیه ی خطوط آهنی هزینه ی نگهداری بیشتری نیز دارد .
امروزه بسیاری از قطارهای زیر زمینی جهان بدون راننده هدایت میشوند .
شلوغترین ایستگاههای مترو شهرهای توکیو / سئول / مسکو / پکن
اولین متروی دنیا خط آهن مترو پولیتن بود که به عنوان راه آهن در سال 1863 به راه افتاد و به عنوان بخشی از قطارهای زیر زمینی لندن مشغول به کار شد .