سال نو پیشاپیش مبارک

جشن نوروز

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند . شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی ، عنصری ، بیرونی ، طبری و بسیاری دیگر که منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند .

درخور یادآوری است که جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن که جشن را به جمشید منسوب می کند یادآور می شود که : « آن روز که روز تازه ای بود جمشید عید گرفت ؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود » .

ز جمله آیین های این جشن ۵ روزه ، که در شمار روزهای سال و ماه و کار نبود ، برای شوخی و سرگرمی حاکم و امیری انتخاب می کردند که رفتار و دستورهایش خنده آور بود و در پایان جشن از ترس آزار مردمان فرار می کرد . ابوریحان از مردی بی ریش یاد می کند که با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می کرد و چیزی می گرفت .

از برگزاری رسم میر نوروزی ، تا لااقل ۷۰ سال پیش آگاهی داریم . بی گمان کسانی را که در روزهای نخست فروردین ، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در کوچه و گذر وخیابان می بینیم که با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می کنند  بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب « میر نوروزی » و « حاکم پنج روزه » است که تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند : « حاجی فیروزه ، عید نوروزه ، سالی چند روزه » .



جشن نوروز دست کم یک یا دو هفته ادامه دارد . ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یک ماه می نویسد : « چون جم درگذشت پادشاهان همه روزهای این ماه را عید گرفتند . عیدها را شش بخش نمودند : ۵ روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند ، ۵ روز دوم را به اشراف ، ۵ روز سوم را به خادمان و کارکنان پادشاهی ، ۵ روز چهارم را به ندیمان و درباریان ، ۵ روز پنجم را به توده مردم و ۵ روز ششم را به برزگران . ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز ، دست کم از پنجه و « چهارشنبه آخر سال » آغاز می شود و در « سیزده بدر » پایان می پذیرد . ازآداب و رسوم کهن پیش از نوروز باید از پنجه ، چهارشنبه سوری و خانه تکانی یاد کرد .

 

l

بنابر سالنمای کهن ایران هر یک از ۱۲ ماه سال ۳۰ روز است و پنج روز باقیمانده سال را پنجه ، پنجک ، یا خمسه مسترقه گویند . این پنج روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت که در هیچ یک از ماه ها حساب نمی شود . مراسم پنجه تا سال ۱۳۰۴ ، که تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یک روز قرارداد ، برگزار می شد .

 


 j