4 ونیم میلیون برده ای که به مدت 300 سال فروخته شدند .
در زنگبار150 سال پیش  کلیسائی ساخته شد/ یاد بودی برای برده ها  /  این تندیسها را در جائی که آن زمانها برده میفروختند بنا کرده اند . 4تندیس پسر بچه سیاه پوست  که دست وپا و  گردنشان با زنجیر بسته است  بیشترین برده ها در زنگبار به فروش میرسیدند ...نماد ظلم و ستم  آن زمان

عکس متحرک عید نوروز

اجداد ما به علت روحیه ماجرا جویانه ای که دارند . همه جا از خودشان رد پاهائی گذاشته اند

در سواحل آفریقای شرقی جوامع مسلمانی که اصالتا ایرانی بودند به طور دائم سکونت داشتند .

در زنگبارمراسم نوروزی انجام می شود .

  شیرازیها با زنگباریها دادو ستد کردند اونا با کشتی به این جا آمدند و با مردم محلی ازدواج کردند .

نه فقط در زنگبار بلکه در سومالی / موزامبیک هم هنوز مردمی هستند که خودشان را شیرازی میدانند .

شیرازیهای زنگبار دریانوردان و تاجرهائی بودند که از شیراز به دنبال محصولات طبیعی شرق آفریقا به این جا آمدند 

نسلی از ایرانیان در آفریقای شرقی هستند که لهجه ی شیرازی دارند


مراسم -- مواکاکوآ --شاید یادگار مخلوط مراسم نوروز با مراسم آفریقائی است که به آن مراسم نیروزی هم گفته میشود .

از اداب این مراسم  مردان جوان از دهکده های اطراف وارد محوطه میشوند با ساقه های نرم برگ موز جوانان همدیگر را میزنندو با هم دعوا میکنند . آنقدر با برگ موز همدیگر را میزنند و در آخرین لحظه حمله میکنند . تا بلاخره یکی میبرد . این مردونگیشان را نشان میدهد .

 یعنی یک جورائی میخواهند ببینند کی پر زورتر است کی مردتره  .

انها این جشن را در وسط تابستان انجام میدهند . آنها آلونکی میسازند و یک نفر  دورش را می بافند و شروع میکنند به ساختن و میبرند این آلونک را بالا ......

درون این آلونک یک  مرد  جوان را مینشانند  و اون آلونک را به آتش میکشند .

شاید اجداد ما هزاران سال پیش این رسم را به این جا آورده بودند . یک عده جهانگرد که به دنبال سرزمینهای ناشناخته آمده بودند و در این جزیره (توم با تو ) شمال زنگبار سکنا گزیده بودند .مردم انجا معتقدند که نوادگان ملوانان شیرازی هستند که از شیراز آمدند این جا ماندند مسجد و شهر ساختند .

در اواخر قرن15 میلادی زنگبار تحت حکومت سلاطین عمانی در آمد در این دوره بود که کشت و تجارت ادویه خیلی رونق گرفت تاجران و دریانوردان برای کالاهای خاص به زنگبار میامدند تاجران عمدتا هندی ایرانی و به خصوص عرب بودند .

در قرن نوزدهم  میلادی سلطان مجید از شاهزادگان عرب مزرعه ی ادویه داشته سه نوع ادویه کاشت میکرد که /دارچین و میخک/ وانیل که زیر سایه عمل میاید و نوادگانش تا امروز ازش نگهداری میکنند .

////////////

مراسم شان الان تغییر کرده اما روشن کردن آتش ریشه در همان مراسم و آئین زرتشت داره و حتی نوروز گفته میشود مردی که در کی بنده  (آلونک ) است بعد از آتش زدن با اون مردی که داخلش فرار میکند دو آدم متفاوت است .

مراسم ---مواکاکوآ ----شاید یادگار مخلوط مراسم نوروز با آفریقایی بود .

با تل خاکستر به پایان میرسد .

خیلی عجیب غریب بود کسی که توی کی بنده بود بعدش فرار میکند و میرود .

کسی که اون تو رفته بود با اونی که آمد بیرون دو آدم متفاوت هستند

و این جادوی این مراسم است .

زنها دور این تل خاکستر در حال رقص و پایکوبی  و آواز میخانند  . در واقع دور تله به جا مانده میدوند .

این شکلی که دارد شباهت به زائیده شدن است و موجودی به دنیا می آید . 

و در آخر میروند به طرف آب و خودشان را میشویند .

این ها صدها سال تاریخ نانوشته ایست که با افسانه آمیخته شده است .

واین روحیه ماجراجویانه ی اجداد ما به کجاهای دور افتاده دیگر رفته اند  که ما از آن بی خبریم .