بهنوش بختیاری ملقب به خز در کنار پیکان گوجه‌ای!


پیکان

به عروس جاده معروف بود .

بدنه محکم پیکان باعث میشد که اگر هم تصادفی میشد اتومبیل مقابل صدمه ببیند نه پیکان

وسیله ای بود که اگر  در جاده  خراب می شد  حتی یک زن هم میتوانست راش بیندازد تا به اولین تعمیر گاه برسد 

ماشینی بود که ایرانیان توانستند  بیشتر  لوازم پیکان  در همین ایران تولید کنند---انواع پیکان /دولوکس/ وانت/ کار/ جوانان/ تاکسی و اتوماتیک.

آخرین تولید  پیکان  سال 1383 هم به موزه برده شد .

جایش را  پراید گرفت . خودرو محبوب ایرانیان اگر هنوز تولید میشد مردم به جای پراید ---پیکان را ترجیح میدادند

تاریخچه مختصری از پیکان

دو برادر مشهدی بودند به نام برادران خیامی که ایران ناسیونال را تاسیس کردند .

در کارخانه ایران ناسیونال 15هزار کارگر و کارمند کار میکردند تولید سالانه ی پیکان به 150 عدد رسیده بود .

محمد خیامی هم در همان دوران جوانی کار خودش را در یک تعمیر گاه آغاز میکند . هر دو برادر به کار تعمیر کاری علاقه داشتند .

دو برادر در سال 1328 به تهران می آیند

و به اتفاق ایران ناسیونال را تاسیس میکنند .

و اجازه ی ساخت اتو بوس و بعدا اجازه ی ساخت اتومبیل سواری را از دولت دریافت میکنند . 

اول که به تهران آمدند  برادر کوچکتر احمد که سرمایه ی اندکی داشته و این سرمایه اجازه نمی داده که اتاق اتوبوس بسازد و یا یک تعمیر گاه مجهز در تهران تاسیس کنه

تصمیم می گیرد که یک و مغازه ی کوچیک  فروش قطعات یدکی به راه بیندازه

  در آمد احمد خیامی از فروش قطعات یدکی زیاد   بود .

خیابان اکباتان فروش لاستیک کنتینانتال / باطری دنا و مقدار زیادی قطعات دیگر  در آمدش زیادتر می شود .

آرزوش ساختن اتاق اتوبوس بود

او تصمیم می گیرد به آرزوی دیرینه اش به ساختن اتاق اتوبوس جامه ی عمل بپوشاند .

قطعه زمینی در جاده ی کرج بین جاده ی مخصوص و اتوبان به مبلغ متری یک تومان میخرد و یک سالن بزرگ در آنجا می سازد و وسایل کار و ساخت اتاق اتوبوس را در آنجا راه اندازی میکنه

کار خانه ی ایران ناسیونال در روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه ای ده میلیون تومان با هدف مو نتاژ و تولید انواع  خود رو در خیابان اکباتان تهران به راه می اندازد

28 اسفند ---1342--- با تولید اتوبوس شروع به کار میکنند .

در ان زمان در تهران کسانی بودند که اتاق اتوبوس میساختند 

مثل اتوبوس شمس العماره  / توبوس ایران پیما ----------------اینا شاشی اتوبوس را از خارج وارد میکردند و با چوب   ---آهن ---اره ---چکش ---

براش اتاق میساختند .

اما

احمد خیامی 

به جای به کار گیری اره ی معمولی --وسایل برقی --ماشین و وسایل برقی --به کار برد --چند متخصص اتاق سازی از آلمان آورد

به جای رنگ کردن اتوبوس با قلم مو -----اتاق رنگ درست کردو--- توی این  اتاق اتوبوس  وارد می شد---و با استفاده رنگ پاشهای برقی همه جا شو را به طور مساوی رنگ میکردند .

در سال 1345 قراردادی بین ایران خود رو و روتس

در مورد مونتاژ و ساخت خودرو پیکان که نام انگلیسی  آن هیلمن بود منعقد شد

وبه طور رسمی قطعات از این  شرکت آلمانی وارد ایران  شد .

1346 با ظرفیت 60  هزار دستگاه

و تولید روزانه 10 دستگاه اتومبیل سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون آغاز به کار کرد .

پیکان خیلی زود بین مردم جای خودش را باز کرد و به اتو مبیل سواری پیکان محبوبیت پیدا کرد
.

سرمایه شان بسیار زیاد بود و بسیار سود بردند

برادر کوچکتر صاحب امتیاز مطلق ایران ناسیونال بود

بعد از انقلاب از ایران به انگلیس رفتند .

سال 2000 یکی از برادران در گذشت و اون یکی هم به کاره تجارت مشغول شد .

سال 1359 تولید پیکان با ظاهری جدید چراغ بنزی در ایران آغاز به کار کرد .

تا سال1364 ادامه یافت قسمتهائی چون بدنه / رادیاتور / شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته میشد .

1364 خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد

و ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد

از سقف 70 هزار در سال 1363  به سه هزار دستگاه در سال 1368 سقوط کرد.25 اردیبهشت 1384تولید پیکان متوقف شد

آخرین تولید هم در موزه گذاشته شد .

یادش بخیر پیکان عجب ماشین مجبوبی بود در بین ایرانیان