از تابلوی مونالیزا

چیزی هم

مونالیزا, چهره مونالیزا, قهوه,جالب انگیز

باقی مانده ؟؟؟!!!

عضویت در گروه

«لئوناردو داوینچی» که در قرن شانزدهم تابلوی «مونالیزا» را روی تابلو از چوب درخت سپیدار و با رنگ روغن خلق می‌کرد، هرگز تصور نمی‌کرد که این اثر بی‌نظیر روزی به یکی از ارزشمندترین میراث هنری دنیا تبدیل شود. این تابلو که به جهت چهره‌ خاص زنی که به تصویر کشیده شده به «لبخند ژکوند» نیز معروف است، در دوره‌ رنسانس در فلورانس توسط «داوینچی» کشیده شد و هم‌اکنون در موزه‌ «لوور» پاریس نگهداری می‌شود.


داوینچی

«داوینچی» در سال 1503 یا 1504 در ایتالیا شروع به خلق این اثر هنری کرد و به گفته یکی از هم‌عصرانش «جورجیو واساری»، داوینچی پس از چهار سال کار بر روی این تابلو، آن را نیمه‌تمام رها کرد، اما سه سال بعد، پس از سفر به پاریس آن را دوباره از سرگرفت و مدتی پیش از مرگ در سال 1519 آن را به اتمام رساند.

«داوینچی» در سال 1616 به دعوت پادشاه «فرانکو اول» این تابلو را از ایتالیا به فرانسه برد و پس از مرگ پادشاه فرانکو آن را خریداری کرد تا آن که بعدها در اختیار لویی چهاردهم قرار گرفت. لویی چهاردهم شاهکار «داوینچی» را به کاخ «ورسای» منتقل کرد و پس از انقلاب فرانسه در موزه‌ «لوور» جای گرفت، اما بعدها ناپلئون اول آن را به اتاق خواب خود منتقل کرد؛ هرچند بار دیگر به موزه‌ی «لوور» بازگشت.

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره‌ مدل و چشم‌انداز این تابلوی نقاشی وجود دارد، مثلا این‌که «داوینچی» در خلق این اثر کمال صداقت را داشته و در به تصویر کشیدن زیبایی این زن اغراق نکرده است و یا این‌که به ادعای کارشناسان هنری چین، زمینه‌های پشت تصویر برگرفته از نقاشی‌های چینی است. دانشمندان همچنین مدعی شده‌اند که «داوینچی» برای به تصویرکشیدن شاهکار هنری‌اش از یک مدل مرد استفاده کرده است.

عنوان این نقاشی نشات‌ گرفته از توضیحی است که «جروجیو واساری» در شرح‌حال خود از «داوینچی»، 31 سال پس از مرگ او نوشت. وی معتقد بود که «داوینچی» این نقاشی را برای «فرانچسکو دل ژکوند»، تاجر ابریشم اهل فلورانس کشید و پرتره‌ همسر وی، «مونالیزا» بوده است.


شهرت تابلوی «مونالیزا» در 22 اوت 1911 پس از سرقت از موزه‌ «لوور» دوچندان شد. پلیس فرانسه در بازجویی‌های خود حتی «پابلو پیکاسو» را نیز احضار کرد. درحالی‌که گمان‌ می‌رفت این شاهکار بی‌نظیر دیگر برای همیشه از دست رفته باشد، دو سال بعد سارق واقعی که از کارمندان موزه بود، شناسایی و دستگیر شد. وی قصد داشت این تابلو را به مسوولان موزه‌ فلورانس بفروشد. «مونالیزا» در سراسر گالری‌های ایتالیا به نمایش درآمد و پس از آن در سال 1913 به «لوور» بازگشت.

سال 1956 با اتفاقات ناخوشایندی برای تابلوی «مونالیزا» همراه بود. ابتدا قسمت‌های پایین این تابلو توسط اسید از بین رفت و در دسامبر همان سال، یک شهروند اهل بولیوی سنگی بر روی آن پرتاب کرد که آرنج سمت چپ تصویر این زن را مخدوش کرد. استفاده از شیشه‌ی ضدگلوله این اثر هنری گرانقیمت را در برابر حملات بیشتر مصون نگه داشت، تا این‌که در آوریل 1974، یک زن معلول که نسبت به سیاست‌های موزه‌ ملی توکیو در قبال معلولان معترض بود، هنگام برپایی گالری ویژه‌ی نمایش «مونالیزا»، بر روی آن رنگ قرمز پاشید.