استوانهٔ کوروش بزرگ یا
منشور حقوق بشر کوروش لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه و بنیانگذار شاهنشاهی
هخامنشی نگاشته شدهاست. نیمهٔ نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمهٔ پایانی آن سخنان و دستورهای کوروش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) نوشته شدهاست. این استوانه در سال ۱۲۵۸ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر بابل باستانی پیدا شده و در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری میشود.این منشور یکی از بزرگترین نشانههای روحیهٔ بردباری در فرهنگ
ایرانی است.در سال ۱۲۵۹ خورشیدی/ ۱۸۷۹ میلادی
به هنگام کاوشهای باستانشناسی گروه بریتانیایی در محوطهٔ باستانی بابل در بینالنهرین استوانهٔ گلیای را یافت که شامل نوشتههایی به خط میخی بود.جنس این استوانه از گل رس است، ۲۲٫۵ سانتیمتر طول و
۱۱ سانتیمتر عرض دارد و دور تا دور آن ۴۵ سطر (به جز بخشهای تخریبشده) به خط و زبان اکدی (بابلی نو) نوشته شدهاست. بررسیهای بعدی
نشان داد که نوشتههای استوانه در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ پس از شکست دادن نبونید و تصرف کشور بابل، نوشته شدهاست. این اثر در نیایشگاه اِسَگیله (معبد مردوک) در شهر بابل قرار داده شده بود. در حال حاضر این لوح سفالین استوانهای در بخش «ایران باستان» در موزه بریتانیا نگهداری میشود. از سوی دیگر، در سال ۱۳۷۵ آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانهای که آن را متعلق به نبونید پادشاه بابل میدانستند، در حقیقت پارهای از استوانهٔ کوروش بزرگ، است. پس از این آگاهی، این پاره از لوح استوانهای که در دانشگاه ییل در آمریکا نگهداری میشد، به موزه بریتانیا در لندن انتقال داده شد و به استوانهٔ اصلی پیوست گردید. پژوهشهای زبانشناسی
روی
دو قطعه استخوان فسیل شدهٔ اسب که در موزهٔ شهر ممنوعه در چین نگهداری میشوند، منجر به شناسایی نسخهٔ چینی منشور کوروش
شد
قدمت این استخوانها به دورهٔ سلطنت هخامنشیان بازمیگردد.
استوانه کوروش، استوانه ناقص از جنس
خاک رس است که با ۳۵ خط حکاکی شده به زبان آکدی توسط هرمزد رسام در حفاری منطقه معبد مردوک در سال ۱۸۷۹ در بابل کشف گردید. تکه دوم که شامل خطهای ۳۶ تا ۴۵ میشود، در کلکسیون بابلی دانشگاه ییل توسط برگر پیدا شد. حکاکی کلی گرچه در آخر ناکامل ماند، شامل ۴۵ خط شد که سه سطر اول تقریباً به طور کامل شکستهاند (قابل خواندن نیستند).
متن حاوی روایتی از فتح بابل توسط
کوروش است و با گفتاری از مردوخ ایزد بابلی در مورد جنایتهای نبونعید، آخرین پادشاه کلدانی، آغاز میشود در ادامه روایتی از جستجوی مردوخ برای یافتن پادشاه شایسته، انتصاب کوروش به حکمرانی تمام جهان، و عاملیت او در فتح بابل بدون جنگ آورده میشود سپس کورش، با لحن اول شخصالقاب و نسب خود را برمیشمرد و اعلام میکند که صلح کشور را تضمین کرده که به موجب آن او و پسرش کمبوجیه مشمول رحمت
مردوخ شدهاند او بازسازی معبد، که در دوران زمامداری نبونعید
به فراموشی سپرده شده بود، و اجازهاش به تبعیدشدگان مبنی بر بازگشت به
میهنشان را توصیف میکند در پایان پادشاه بازسازی دفاع
شهر بابل را توصیف کرده و گزارش میکند که به هنگام بازسازی
کتیبهای از آشوربانی پال را دید.
در حقیقت متن توسط کاهنان
مردوخ با تقلیدی از متون کهن نئو-آشوری، به ویژه کتیبههای آشوربانی پال نوشتهشده در بابل، نوشتهشدهاست. بنابراین، استوانه ساختی به شیوه معمول کتیبههای میانرودان دارد و بهعنوان پی دیوارهای بابل برای یادبود بازسازیهای کوروش در آنجا گذاشتهشدهاست.
استاد لوید لولین جونز استاد دانشگاه ادینبورگ مینویسد:منشور کورش منشور حقوق بشر نیست و پروپاگاندا ( یعنی:تبلیغات به خصوص تبلیغات مغرضانه و فریب دهنده) می باشد.
a barrel of clay inscibed with babylonian cuneiform ,the cyrus cylinder is an important piece of persian propaganda.it declares that cyrus the great found favour with the babylonian god marduk,who championed the persian king as the liberator of the oppresed babylonians .the reality of cyus conquest of babylon.may have been quite different.today the iranians often hail the cyrus cylinder as the first declaration of human rights ,althouth in reality there is nothing in the text that suggests this concept.
استوانه سفالی نگاشته شده با خط میخی بابلی -استوانه کورش- بخش مهمی از پروپاگاندای پارسی (فریب تبلیغاتی ) است.آن اعلام می کند کورش کبیر به وسیله خدای بابلی مردوک عنایت یافت . که از شاه پارس به عنوان آزاد کننده بابلی های مظلوم دفاع کرد.واقعیت کورش فاتح بابل ممکن است کاملا متفاوت باشد .امروزه ایرانی ها اغلب استوانه کورش را اولین اعلامیه حقوق بشر می نامند.اگرچه در واقع در متن چیزی نیست که حاکی از این برداشت باشد.
source:The Great Empires of the Ancient World,edited by Thomas Harrison,The J. paul Getty Museum, Los Angeles.chapter 4 :the first persian empire 550-330,page 104
Author of this chapter:professor Lloyd Llewellyn-Jones
منبع:کتاب امپراتوری های بزرگ جهان باستان به ویرایش استاد توماس هریسون از دانشگاه لیورپول نشر موزه گتی لس آنجلس
فصل چهارم :نخستین امپراتوری پارسی ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد صفحه ۱۰۴
نویسنده این فصل:استاد لوید لولین جونز از دانشگاه ادینبورگ