برگزاری مسابقات مبارزه خونین میان حیوانات و به نوعی آزار و اذیت آنها
امری مذموم و ناپسند بوده که در تعالیم دینی و اسلامی ما نیز به آن اشاره
شده است.
حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می
دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند.
حیوانات به مانند انسان ها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق
آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل
کشی، حق استفاده از حیات وحش و مانند آنها برخوردارند و هرگونه تعدی و
تفریط نسبت به آنها یا حقوق آنها، به منزلۀ نقض حقوق آنان محسوب شده و
ضروری است، مستوجب مسئولیت باشد.
سگ در زمرۀ حیوانات اهلی به شمار
می رود و در قواعد فقهی و شرعی نیز دارای احکام متعدد و مربوطه می باشد. با
این وجود،نگهداری و تردد سگها در خیابان به موجب طرح ارائه شده نماینگان
مجلس در سال ۱۳۸۹؛ ممنوع شد. تصویب این طرح در قالب الحاق ماده ای به
قانون مجازات اسلامی الحاق کرد تا برای کسانی که مبادرت به نگهداری سگ یا
دیگر حیوانات مضر در منزل خود میکنند، مجازات در نظر گرفته شود.
طبق قانون نگهداری و گرداندن سگ در شهرها ممنوع شده است، اما این ممنوعیت،
جواز برپایی مسابقات خونین و شرط بندی و به نوعی آزار و اذیت حیوانات را به
دست نمیدهد. این کار علاوه بر اینکه در تعالیم دینی حرام شمرده شده بلکه
شرط بندی روی مبارزه حیوانات طبق قانون مجازات اسلامی ممنوع است و مجازات
آن بسته به شدت موضوع و زمان مکان متفاوت است.
با آنکه حمایت از
حیوانات و حقوق حیوانات پیشینه ای طولانی در تاریخ ایران دارد اما
شوربختانه طبق گزارشهای رسیده در روزهای گذشته شرط بندی روی مبارزه
حیوانات سودهای کلانی برای برپا کنندگان آنها داشته، با این وجود
قانونگذار در این زمینه مجازاتهایی را تعیین کرده که بسته به شدت موضوع،
زمان و مکان جرم از حبس، شلاق و جزای نقدی را در برمیگیرد.
طی
روزهای گذشته تصاویر تاسفبار از برگزاری مبارزه سگها در حالی منتشر شد که
دادستان زنجان دستور برخورد با عوامل برگزاری مبارزه خونین سگها را صادر
کرد این در حالی است که بحث حمایت از حیوانات، موضوعی است که قرنها پیش
توسط اسلام بر آن تأکید شده است و حیوانآزاری در هر حالتی مقبوح بوده است
اما طبق نامه دادستانی برابر مقررات کشتن ، تلف و ناقص نمودن حیوانات و
نیز جریحه دار کردن عفت عمومی، جرم محسوب می شود