خلبانان جان بر کف :
زمانی از هر کدام از ما میپرسیدند در آینده میخواهید چه کاره شوید ؟ سریع جواب میدادیم خلبان
خلبانی آرزوی بیش از هفتاد در صد جامعه است .
حال بزرگ شدیم و خواستیم به دنبال شغل خلبانی برویم .
صد کفش آهنین باید پاره کرد تا بتوانیم خلبان شویم .
خلبان و شوق پرواز مخصوصا در پسرها از آرزوهائیست که کمتر کسی میتوان به آن برسد .در حقیقت رویائی دست یافتتی اما سخت است ...
هر کاری سختی کار خودش را دارد . یک خلبان باید شش چشم - شش دست ---چهار گوش و دو پا داشته باشد .
در کارت خلبان یعنی کارتی که برای اولین بار پس از سلو شدن خلبان به آنها داده میشود تصویری نمادین چاپ شده از یک خلبان که باید شش چشم و چهار گوش و دو پا شش دست داشته باشد .
یک خلبان
اول باید دانشکده افسری و دانشکده ی خلبانی و دوره های بسیار مشگل فنی و پرواز ببیند .و صد البته که باید زبانشان هم بسیار خوب باشد چرا که :
بیشتر مکالمات پروازی و کتابهای درسی پروازشان به زبان انگلیسی است .
و با فرا گرفتن مهارتهای پروازی و طی آزمایشات بسیار مشگل پزشگی و درسی اگر موفق به طی دوره و گرفتن وینگ خلبانی گردید
به عنوان یک خلبان تازه کار ساعات بسیاری را به عنوان کمک خلبان طی کند .
و در صورت موفقیت در آزمایشات خلبان یکمی یا طی دوره ی استاد خلبانی تازه به عنوان یک خلبان یکم تازه کار باز باید ساعات بسیاری را زیر نظر استادان پرواز طی کند .
اگر موفق شد و به عنوان خلبان یک وسیله که آن هم برای خود دوره ی مخصوص به خود را دارد با آن وسیله پرواز کند .
اینها همه زیر نظر ایمنی پرواز و استانداریزیشن ( سازمان استاندارد پروازی ) پرواز طبق قوانین کشوری و سازمان هوانوردی ای کا او ekao مجاز به پرواز گردد .
و سالیانه این آزمایشات تکرار میگردد و همواره تا پایان دوره ی خدمتی اگر موفق شود هر ساله با آزمایشات مختلف و آموزشهای حین خدمت آپ تو دیت و به روز باشد تا در پروازها ایمن و موفق بتواند عمل کند .
همه ی اینها با گذشت سالیان متمادی همراه با تجربه خلبانی را میسازد که چندین سال در روی یک وسیله به عنوان خلبان پرواز میکند و پرواز سلامت و ایمنی را ارائه میدهد .
اولین پرواز یک خلبان به تنهائی را که پس از چندین ساعت اولیه میتواند به تنهائی پرواز کند با هواپیماهای آموزشی کوچک سلو میگردند و به اصطلاح آب از سرشان میگذرد و به همین مناسبت دوستانش و اساتید پروازی او را درون آب می آندازد و به این حرکت جشن سلو شدن یک خلبان گفته میشود .
این اگر در ارتش باشد مانند خلبانان جان بر کف جنگ تحمیلی خود را نشان داده و دشمن را از توانائیهای خود به شگفت وا داشتند .
مانند شهید عباس دوران ها --کشوریها و شیرودیها ...
که اینها خو نشان دهنده ی موفقیتشان میباشد .
اگر در هواپیمائی شخصی به اصطلاح خودشان سویل باشد مانند خلبانان عزیزی که در طی تحریمها شدید غرب و با این وسایل پروازی که بیشترشان عمرشان از چهل سال میگذرد پروازهای سیف و ایمنی را ارائه داده اند .
که میتوان گفت سوانح پروازی در مقایسه با سوانح جاده ای بسیار بسیار پائین و انگشت شمار است .
در هوانیروز میتوان گفت آچار فرانسه پروازی هلیگوپتر های 214 و شنوک است . که در سیل وزلزله و کلیه ی سوانح و بلایای طبیعی و جشنها و انتخابات مملکتی در صعب العبورترین مناطق همیشه و همه جا خود را نشان داده اند .
چه سختیها و چه مرارتها در هشت سال دفاع مقدس متحمل شدند .
این سختیها نه تنها شامل خودشان است بلکه :
همسر و فرزندانشان هم نقش به سزائی را در جنگ تحمیلی ایفا نمودند . با درود به همه ی این عزیزان
زنان خلبانان در جنگ تحمیلی هم نقش مرد خانواده را بازی میکردند و هم مجبور بودند جای پدر را هم برای فرزندانشان پر کنند .
خلبانان عزیز ما
چه دوستانی را در جنگ از دست دادند و بودند کسانی که عزیزترین رفیقهایشان در بغلشان جان دادند .
همیشه و همه جا یار و یاور این مرز و بوم بوده اند . چنان که در عملیات جستجوی همین صانحه ی اخیر پروازی باز دست به دامان همان خلبانان و با لگردهایشان گردیدند تا هواپیمای صانحه دیده را پیدا کنند .
در بدترین شرایط جوی و مشگل ترین مناطق کوهستانی به یاری هلال احمر و نیروهای کمک کننده شتافتند
پس باید حقوق این گونه افراد نجومی باشد نه آنهائی که فقط میخورند و میخوابند .
من الله التوفیق ناهید - ع